Σκοπός Ενότητας:

Να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με το νερό και τη σημασία του.

 

Επιμέρους Διδακτικοί Στόχοι:

  1. Να γνωρίσουν οι μαθητές τις πολικές περιοχές της γης.
  2. Να γνωρίσουν τον τρόπο ζωής των κατοίκων εκεί (Λαπώνων και Εσκιμώων).
  3. Να ενημερωθούν σχετικά με την επιρροή που έχει η κλιματική αλλαγή στις πολικές περιοχές.
  4. Να προβληματιστούν για το γεγονός ότι η καθημερινή ζωή επηρεάζει έμμεσα τη ζωή των ανθρώπων όχι μόνο εκεί αλλά και γενικότερα.

Δηλαδή, οι μαθητές να:

Υπάρχουν να ευαισθητοποιούν τον εαυτό τους και την κοινωνία για τη σημασία του νερού στη ζωή του ανθρώπου αλλά και γενικότερα για τα περιβαλλοντικά προβλήματα.

 

Ακόμα, να συμβιώνουν και συνεργάζονται με άλλα άτομα, να συζητούν για περιβαλλοντικά προβλήματα, να αναγνωρίζουν διαφορές στη ζωή των κατοίκων πολικών και μη περιοχών.
 

Γνωρίζουν τις δύσκολες συνθήκες ζωής στις πολικές περιοχές, τις ιδιαιτερότητες των ανθρώπων αυτών (ντύσιμο, ζωή σε παγοσπηλιές) , το λεξιλόγιό τους, την πολική μέρα και την πολική νύχτα, την επαφή των ανθρώπων αυτών με τα ζώα (ταράνδους).  
 

Πράττουν ανάλογα ώστε μέσα από την προσωπική και συλλογική προσπάθεια, δηλαδή μέσα από τις καθημερινές τους δραστηριότητες να προσπαθούν να επιβαρύνουν όσο το δυνατόν λιγότερο το περιβάλλον. Πιο συγκεκριμένα, πρέπει οι μαθητές να κατανοήσουν ότι όλες οι πράξεις τους και η συμπεριφορά τους απέναντι στο περιβάλλον επηρεάζουν με εμφανή τρόπο και την ζωή των ανθρώπων που ζουν πολύ πιο μακριά από αυτούς (πολικές περιοχές). Όσο περισσότερο μολύνεται το περιβάλλον τόσο περισσότερο επηρεάζεται και η ζωή των ανθρώπων σε όλη τη γη (Μόλυνση περιβάλλοντος, Φαινόμενο θερμοκηπίου, Αλλαγές στη θερμοκρασία, Υπερθέρμανση πλανήτη,  Λιώσιμο πάγων στις πολικές περιοχές).

Μετασχηματίζουν τον εαυτό τους και την κοινωνία μέσα από τη συνεργασία τους με άλλους με σκοπό να κατανοήσουν τα περιβαλλοντικά προβλήματα και ότι κάθε απειλή για το περιβάλλον αποτελεί και απειλή για την ίδια μας τη ζωή. Έτσι ευαισθητοποιούνται, μαθαίνουν να σέβονται το φυσικό περιβάλλον και να το προστατεύουν όσο μπορούν, όπως να υιοθετούν ένα τρόπο ζωής που να περιλαμβάνει πρακτικές ανακύκλωσης, εξοικονόμησης ενέργειας και χρήσης μέσων μαζικής μεταφοράς.  

 

Μεθοδολογική Προσέγγιση:
       

Σε αυτό το κεφάλαιο ο δάσκαλος έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει ως διδακτικό εργαλείο τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και να αξιοποιήσει τη μεγάλη δύναμη του διαδικτύου. Οι μαθητές θα γνωρίσουν μέσα απο τις δραστηριότητες του webnode τον κόσμο που ζουν οι Λάπωνες και οι Εσκιμώοι. Μέσα από τα video έχουν τη δυνατότητα να δουν τη μεγάλη σημασία που έχει το χιόνι και το νερό για τους ανθρώπους που ζουν στα πολικά κλίμα αλλά και το κατά πόσο οι ανθρώπινες δραστηριότητες επηρεάζουν το κλίμα και γενικότερα τον πλανήτη. Μέσα από τις δραστηριότητες από το τετράδιο εργασιών και το εκπαιδευτικό παιχνίδι που υπάρχει εκεί, οι μαθητές κατανοήσουν τη σημασία του νερού και θα ευαισθητοποιηθούν πάνω στο θέμα.
 

Διάρθρωση Κειμένου
 

•     Το κεφάλαιο ξεκινά με μία δραστηριότητα για τις πολικές περιοχές ("Εξερεύνησε μόνος σου τις πολικές περιοχές"). Έτσι, υπάρχει υπερσύνδεσμος μέσα από τον οποίο μπορούν να εξερευνήσουν μόνοι τους τις πολικές περιοχές από το google map. Με αυτό τον τρόπο δεν τους δίνεται έτοιμη η απάντηση και γνωρίζουν και τον τεράστιο κόσμο πληροφοριών που μπορεί να προσφέρει το google.
•    Στη συνέχεια εξετάζουμε το φαινόμενο της πολικής μέρας και της πολικής νύχτας. Οι μαθητές με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού προσπαθούν να εξηγήσουν το φαινόμενο της πολικής μέρας και νύχτας και να διερευνήσουν το φαινόμενο της κάθετης πρόσπτωσης των ακτίνων του ήλιου στις πολικές περιοχές.
•    Ύστερα, γίνεται αναφορά στα ζώα που ζουν στις πολικές περιοχές. Ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να μεταφερθεί μέσω ενός υπερσυνδέσμου σε μία νέα σελίδα που είναι φτιαγμένη αποκλειστικά και μόνο για τα ζώα που ζουν στις πολικές περιοχές. Εκεί οι μαθητές μπορούν να μελετήσουν για κάθε ζώο πως ζει, πως τρέφεται και να παρατηρήσουν και την εικόνα του.
•    Παρακάτω, έχουμε αναφορά στους λαούς που ζουν στις πολικές περιοχές, δηλαδή στους Εσκιμώους και στους Λάπωνες. Στο κείμενο έχουν τη δυνατότητα να μάθουν για τον τρόπο ζωής των ανθρώπων και την καθημερινότητα τους. Αντιλαμβάνονται τη σημασία που έχουν γι' αυτούς τα ζώα αλλά και το χιόνι, που μάλιστα αποτελεί και κατοικία τους (ιγκλού).
•    Υπάρχουν υπερσύνδεσμοι μέσω των οποίων μπορούν οι μαθητές να δουν σε χάρτη τις περιοχές της Γροιλανδίας, της Ανταρκτικής, να δουν σε φωτογραφία το φαινόμενο της πολικής μέρας και της πολικής νύχτας.
•    Ακόμα, υπάρχει υπερσύνδεσμος με την τούνδρα και την τάιγκα μέσα από τον οποίο οι μαθητές μεταφέρονται σε κείμενο word και εκεί μπορούν να διαβάσουν αναλυτικά για την συγκεκριμένη βλάστηση.   
•   Έπειτα ακολουθεί μια ομαδική δραστηριότητα.Σε αυτήν οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και συζητούν για τα θέματα της κλιματικής αλλαγής και του νέου τρόπου ζωής των ανθρώπων. Στη συνέχεια, θα πρέπει να είναι σε θέση να κατανοήσουν πόσο πολύ επηρεάζει ο τρόπος ζωής ακόμα και ανθρώπους που δεν είναι και τόσο κοντά μας γεωγραφικά, όπως για παράδειγμα τους Εσκιμώους. Μπορούν να βρουν φωτογραφίες μέσω του διαδικτύου στα link που τους δίνονται παρακάτω για για να παρατηρήσουν τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής και το λιώσιμο των πάγων.

Μέσα από τετράδιο εργασιών οι μαθητές με ευχάριστο τρόπο θα ασχοληθούν με τα βασικότερα σημεία της εξεταζόμενης ενότητας και θα επιβεβαιώσουν την κατανόηση των πληροφοριών που πήραν από την ενότητα.Θα προβληματιστούν μέσα συζήτηση,παιχνίδια και βίντεο.

Τέλος, μέσα από την έκθεση φωτογραφιών και βίντεο έχουν τη δυνατότητα να έρθουν πιο κοντά στο θέμα και να περιηγηθούν πάνω σε αυτό.

 

Πρόσθετο Υλικό:

Υπάρχει η ενότητα ''Διάβασε αν θέλεις και εσύ'' και φωτογραφικό υλικό και βίντεο για εμπλουτισμό και παροχή πληροφοριών για το εξεταζόμενο θέμα.

 

Υλικό ΤΠΕ:

Υπολογιστής, projector, διαδραστικός πίνακας,video.